Företag

Vad är CPM och hur det bryter ner kostnaden för online-annonsering

Lär dig vad CPM är och hur det används i online budgetering

Om du vill köpa annonsutrymme online, kommer du snabbt att gå in i termen CPM. Det är en term som används av branschen att prata om kostnader för "annonsvisningar" och det är den överlägset vanligaste måttenhet som används i digital reklam. Det är också det vanligaste sättet att köpa och sälja digitalt annonsutrymme.

Vad betyder CPM?

CPM står för kostnad per Mille, och är ett annat sätt att säga kostnad per tusen. I det här fallet visas 1 000 annonsvisningar på en webbplats. Det ska inte vara förvirrat för andra liknande men olika villkor, inklusive CPC (kostnad per klick) och CPA (kostnad per åtgärd / förvärv).

Vad är en annonsvisning?

Ibland känt som en vy eller en annonsvisning är ett visningsannons lika med att en annonsserver kallas som svar på en sidförfrågan från en användares webbläsare. Det är det, och det är allt. Vissa tror misstänkt att annonsvisningar är annonser som visades för en användare (oavsett om de märker det eller inte), på en webbplats eller på annat onlinemedium. Detta är faktiskt felaktigt.

Tyvärr innebär detta också att annonsvisningsstatistik ofta är felaktig eller omedelbart bedräglig. Upp till 15 procent av tiden är annonserna som visas inte korrekta. Därefter finns annonsvisningar från bottrafik, (en bot är ett automatiserat program som kan användas för att öka trafiknumret eller SPAM-personer) vilket innebär att ingen fysisk användare någonsin haft chans att se annonsen. Upp till 60 procent av annonstrafik kommer från dessa robotar. Och äntligen finns det bedrägerier med annonsvisning. I det här fallet döljer skrupelfria användare annonser bakom andra annonser, vilket trickar på annonsnätverk i annonser med högre CPM till webbplatsen.

Detta ökar också annonsens visningsnummer, och kostar ännu mer annonsörer. Du kan läsa mer om detta i den här utmärkta artikeln av Reid Tatoris.

Hur påverkar CPM kostnaderna för reklam på din webbplats?

Så låt oss säga att du har en webbplats, och du vill använda den för att tjäna annonser och tjäna pengar månad efter månad. Nåväl, du kommer att behöva sätta dig ner och ta reda på vilken typ av månadsinkomst du kommer att vara bekväm med. Om din webbplats är ny och har relativt liten trafik, kommer du inte att tjäna mycket pengar, så din CPM kommer att vara mycket låg. Om din webbplats har stor trafik blir CPM högre.

Det finns två olika typer av CPM-räntor-fixade och variabla. Fasta priser är enklare att arbeta med eftersom du har ett bestämt värde för att motverka de genererade annonsvisningarna. Variabla CPM-värden är lite svårare att arbeta med, och dessa priser kommer att variera beroende på din webbplats, det land du är i, annonsören osv.

Låt oss göra lite snabb matte. Du har en webbplats och det är genomsnittligt 40 000 besökare per månad, med totalt 120 000 sidvisningar per månad. Vad är din webbplats värd för dig?

Tja, med en CPM på $ 5 (vilket är något över genomsnittet för 2017), skulle du beräkna det på följande sätt:

120 000/1000 = 120

120 x CPM $ 5 = $ 600

Flera det med 12 och du tittar på en webbplats med ett värde av $ 7 200 i annonsintäkter per år. När du ser på de många miljoner sidvisningar som vissa webbplatser serverar varje månad kan du se hur lönsam CPM-marknadsföring kan vara på vissa webbplatser. De mest framgångsrika YouTube-bidragsgivarna gör faktiskt miljontals dollar varje år från bara en del av annonsintäkterna som YouTube samlar in från sina sidor.

Hur och var för att få CPM-annonseringstrafik

Om du har läst allt ovanstående och är intresserad av att generera CPM-intäkter via din webbplats, är nästa logiska fråga "var börjar jag?"

Du kommer inte att kunna bara närma sig företag och be dem att börja placera annonser på din webbplats. Det finns webbplatser och företag byggda runt som betjänar trafik till webbplatser som din, och de är väldigt lätta att komma igång med.

Några av de bästa som ska börja med är:

  • UberCPM
  • AdBuff
  • Media.Net
  • Criteo
  • Technorati

Skapa konton med några av dessa och experimentera. När du väl hittar ett program som kompletterar din webbplats och ger bra intäkter, håll dig fast vid det.

Rekommenderas
Tips för att göra ett dåligt praktikarbete för dig Oerfaren college studenter kan hitta en dålig praktik oöverstiglig men det finns sätt att du kan vända det. Det första att göra är inte "bult". Vad du bör tänka på innan du lämnar ett dåligt praktik Avvisa inte en praktik för tidigt bara för att dina uppgifter omfattar att göra kaffe och arkivering. Varje jobb och pr
Intresserad av ett jobb inom ekonomi, men har begränsad arbetslivserfarenhet? Använd det här testet för att hjälpa dig att skriva ditt eget. Detta CV-exempel är för en nyutbildad högskoleexamen (eller högskolestudent) söker jobb i ekonomi eller konsultation. Läs också nedan för tips om hur man skriver en högskoleexamen eller högskoleutbildning, särskilt för en karriär inom ekonomi. Tips för att skr
Oavsett om du precis börjat jobba eller om du söker jobbbyte kan det vara till hjälp att se över en lista med "bra jobb". Vad gör ett jobb bra? Naturligtvis kan ett bra jobb för en person inte vara bra för någon annan. Goda jobb definieras emellertid typiskt som jobb med bra lön, anställningsförmåner, personlig uppföljning och som har fördelen för samhället. För att vara e
Medan vissa rättspraxisområden drabbas av tider med lågkonjunktur trivs vissa träningsområden. Nedan finns sju lagpraxisområden som får traktion, vilket leder till en efterfrågan på jurister med erfarenhet inom dessa områden. Civilrättsliga tvister Under tider av konjunkturnedgång blir tvister alltmer populär; I tuffa tider är personer och organisationer mer benägna att tillgripa rättssystemet för att återhämta finansiella förluster eller att använda rättstvister som ett kassaflödesverktyg för att undvika att betala pengar. Som ett resultat ökar
I ett försök att hjälpa amerikanska armén att bli en styrka från 21: e århundradet fusionerades den amerikanska armén personalkommandon (PERSCOM) och FN: s arméreservepersonalkommando (AR-PERSCOM) för att bilda den amerikanska armén mänskliga resurser den 1 oktober, 2003. Human Resources Command är ett fältbyrå under adjungerad stabschef för personal. Human Resourc
Försvarsdepartementets totala styrningspolitik erkänner att aktiva och reservera amerikanska militärstyrkor bör vara tillgängliga för att stödja militära operationer. Reservkrafter, som en gång anses vara sista utmaningar, erkänns nu som oumbärliga för nationens försvar från de tidigaste dagarna av en konflikt. Dessutom har